Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

söndag 8 augusti 2010

Oskar Hans Kim Daniel

När fick du reda på att du var gravid? 13 oktober 2009
Blev det en chock? Nä, egentligen inte... Oskar är ett IVF-barn, så jag visste ju att det inte var helt omöjligt =) Fast jag vågade inte riktigt tro på det.
Hur gammal var du? 32
Hade du mycket halsbränna? Ja
Spydde du mycket? Nä, tror jag spydde 5-6 gånger. Men jag mådde väldigt illa fram till v 12 ungefär.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Kunde inte dricka kaffe, och inte äta kyckling som jag annars älskar. Nu är det gott igen.
Hade du mycket foglossning? Ja, det började i januari, sen blev jag sjukskriven sista månaden innan jag gick på havandeskapspenning.
Hade du sammandragningar? Ja, lite grann, fast inte så farligt.
Ditt sf mått som störst? 39 sista gången de mätte.
Har du fått bristningar? Ja...
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Vi trodde att det var en pojke, även om jag tyckte mig se att det var en tjej på andra rutinultraljudet...
Vad hoppades du på? En bebis =)
Hade du mycket vätska i kroppen? Ja! Såg ut som elefantben och fötter...
Hur mycket gick du upp i vikt? 28 kg... Men det mesta är borta nu.
Hur ser du på graviditeten idag? Jag mådde inte alls bra! Nästa gång är det Hans tur =) Fast jag kan gå igenom det en gång till om det skulle bli så...
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Absolut ingen smärtlindring in i ryggen!

Gick du över tiden? Ja, 14 dagar...
När började din förlossning? Fick en blödning på torsdagen, sen var det lungt. På måndagkvällen kom först en blödning, sen gick vattnet kl 20:45.
Hur lång tid tog det? Vattnet gick 20:45, värkarna bärjade vid 22-tiden, han är född 07:53 dagen efter.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 1 cm
Vad tyckte du var jobbigast? Att inte riktigt veta vad som skulle hända, trodde jag skulle bli hemskickad med värkarna för att jag inte var öppen så mycket.
Var du rädd för något? Ja, att jag skulle bli hemskickad...
Grät du? Ja, när värkarna blev så starka att sovdosen inte hjälpte. Det blev bättre av lustgasen.
Skrek du?
Tog du nått smärtstillande? Lustgas (Fick även sovdos (morfin och sömntablett), men utan effekt)
Blev du sydd? Ja
Dragen med sugklocka?
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, Hans, bm. Så vet jag att det var någon/några till, men hade inte riktig koll på det.
Hade du någon nära med dig? Hans
Hur stor var bebisen? 4290 g, 51 cm, 37 cm runt huvudet
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick han heta? Oskar Hans Kim Daniel
Hur ser du på förlossningen idag? En häftig upplevelse! Är glad att jag inte tog nåt i ryggen, utan klarade mig med lustgas som jag ville. En otrolig känsla att kroppen visste vad den skulle göra.
Hur gammal är bebisen nu? 1 månad och 2 dagar
När kommer nästa barn? Blir det ett till, så blir det. Men det återstå att se...

Hittade listan här: http://www.maddes-cali-dreamin.com/
En blogg som jag följt ett bra tag, hon fick bebis strax efter mig.

/Jessa

1 kommentar:

Marre sa...

Kul att läsa, sånna listor tycker jag om:)
Va har du redan gått ner allt? Låter toppen=) Jag har ju också lagt på mig en del och blir så glad av att se att du gått ner allt för det betyder att jag kanske också går ner ...hoppas iaf=P Annars får det ta den tid det tar=)

Fina bilder i tidigare inlägg! Han är ju för söt alltså=) Speciellt när han ler!
Kram kram!!